19 december 2011

sockerdjävulen

Jag har funderat mycket på varför vi svenskar plöjjer så förbannat med godis och sötsaker.
Många lyder "lördagsnormen" om att på lördagen är det godis som gäller.
Man ska "mysa" med familjen och det myset måste innehålla godis och annat slibb för annars fattas det något. 

Jag själv har varit en slav för "lördagsnormen" och tryckt godis så det stod härliga till, blivit hög av socker och sedan suttit där med en svullen mage och ett illamående som står mig upp i halsen.
En lördag för fem veckor sedan ställde jag mig själv frågan - är det värt det? att äta godis BARA för att det är lördag och "en norm"? svaret blev - NEJ. så nu har jag låtit bli att plöjja socker på lördagskvällarna.

Jag tänker inte sluta äta socker, kroppen behöver sött. Men att äta godis bara för att det är en speciell veckodag tycker jag är fel, jag vill kunna äta någon godisbit eller bulle här och där under veckan och njuta ordentligt av det lilla, istället för att spara allt till en dag. Oftast när man sparar sitt godisätande till en dag så blir det så att man överkonsumerar (nu menar jag inte att detta gäller alla). 

Sen finns det mängder av alternativ som är naturligare men ändå söta i sig som man kan äta istället för godis som är fyllt med kemikalier och härliga E-ämnen. Fruktsallad, smoothies, Gino (frukt i ugn med chokladöverdrag) är exempel på naturliga läckerheter som ger kroppen antioxidanter och vitaminer samtidigt som de är söta i sig själva.

Så äter du godis bara för att det är lördag eller för att DU faktiskt vill det? tankeställare.




2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig fullt ut.

    Och det är så märkligt det där - ofta när jag ätit godis så har jag egentligen inte varit särskilt sugen. Man äter bara för att det är helg, och då "SKA" man äta godis. Helt absurt ju. Min mage är oerhört känslig då jag har ett medfött fel i magsäcken. Så jag måste verkligen tänka på vad jag äter, därför tänker jag rivstarta 2012 och se till att faktiskt minska sockerintaget. Självklart kommer jag äta godis ibland, men jag mår mycket bättre utan!

    Och på mitt jobb finns det nybakade sötsaker varje dag(!) och det är många som plockar på dig den där kakan och den bullen bara för att det finns där. Jämför man den nyttiga delen av caféterian och den onyttiga, så utgör den onyttiga 80% av hyllplanen. Varför är det inte tvärt om?

    SvaraRadera
  2. Precis Carro! man äter de bara för ätandets skull ungefär.
    Det är bättre att äta lite ibland än allt på en dag, det är sånt som föder hetsätningsattacker.

    Jag antar att det är så att den onyttiga hyllan drar mer konsumenter, folk vill alltså ha skräp hellre än nyttiga snacks/maträtter.

    Likadant på min sporthall där det fanns en cafeteria fylld med skräp, bara godis och hamburgetallrikar ungefär. Inga hälsosamma alternativ till tränande invidiver precis.
    Men sen öppnade en PT på hallen ett cafe där med BRA mat, proteinsmoothies och matiga goda handgjorda sallader med t.ex. laxspett. Proteinpannkakor och handgjorda lax/kycklingburgare. "Godisdelen" byttes ut till ekologiska alternativ av mörkchokladsorter, frukt täckt av mörkchoklad och "hälsobollar".
    MEN cafet las nyligen ner för folk handlade inte lika mkt som av skräpcafet så nu har vi ÅTERIGEN ett snabbmats&godis cafe där :(
    sorgligt...

    SvaraRadera