12 februari 2012

Dagens husmorsgöra

Söndagar är för mig en dag då det vilas samt förbereds inför veckans jobb och andra bestyr.

Därför har jag ägnat en del av morgonen till matlådefix, en lite nyttigare variant av ost och skinkpaj blev det idag.

RECEPT:
Pajdeg:
150 g kesella 1%
2 dl dinkelmjöl
1 msk vatten
Lite smör till formen
Fyllning:
3 ägg
3 dl mjölk av valfri sort
salt, peppar och oregano
100 g rökt skinka
1 dl purjolök i tunna skivor
4 strimlade, soltorkade tomater
2 dl riven ost, jag tog västan 10 %

Gör såhär:

Blanda ingredienserna till pajskalet. Arbeta ihop till en deg och Tryck sedan ut den i en smord form som får vila kallt minst 30 min.
Sätt ugnen på 200º.
Nagga degen med gaffel och förgrädda ca 10 min. Vispa samman ägg och mjölk. Salta och peppra.
Strimla skinkan, skiva purjon.
Lägg fyllningen i pajskalet och häll över äggsmeten, krydda med lite oregano på toppen av pajen.
Grädda klart ca 20 min och låt vila en stund innan du serverar med en grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar