1 juni 2012

Första dagen: kommunikation

Första dagen avklarad.
Vi fick en skön mjukstart med världens bästa lärare och pedagog
- Petra Görlinge!

Vi har studerat "Ledarskap för personliga tränare" idag.
Har mestadels diskuterat och läst om kommunikation och coaching.

Kommunikationen är en så viktig del i arbetet som Personlig tränare men även i andra yrken och vardagen.

En viktig sak vi diskuterade är hur man lyssnar när andra människor pratar,
om ditt kroppsspråk under tiden samt vilka signaler du sänder ut.

Det ditt kroppsspråk signalerar är hur uppmärksam du är på personen du har framför dig.
För om jag sitter och smsar samtidigt som jag ska lyssna när en vän berättar något så sänder jag ut signalerna "jag är ointresserad av det du snackar om".

När jag istället sitter vänd mot personen i fråga, lyssnar och "bekräftar" det personen säger genom att nicka, ställa följdfrågor eller att efter summera det personen sagt visar att jag är uppriktigt intresserad av vad den har att säga.

Det är en viktig sak att tänka på, att fokusera på att leva i nuet och faktiskt umgås med den jag har feamföe mig istället för att samtidigt "umgås" med några vänner i mobilen via Facebook osv.
Det gäller ju att prioritera,
vill jag umgås med min kompis som är på besök så borde jag ge den uppmärksamhet istället för att dona med mobilen samtidigt.

Nu menar jag inte att det är något fel med att svara i telefonen osv när du är med en vän men samtidigt kanske jag inte ska ha ögonen på telefonen mer än jag har ögonkontakt med min kompis.

Tankeställare :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar