30 juli 2012

I baktagen

Idag när jag vaknade kände jag ett oerhört sug efter bröd, jag var redan hungrig som en varg så att vänta på brödbak fanns inte på kartan.

Efter att jag skopat i mig en skål med kvarg kunde jag sätta igång med brödbaket :-)

Jag valde att baka Annika Sjöös mandelbröd och ett annat lowcarb-bröd vars recept jag freestylat fram ;-)

Anledningen till att jag bakar lowcarb är att jag vill kunna äta bröd ofta, för jag är en riktigt brödlover men vill undvika att tillföra för mycket kolhydrater i min kost.
Jag äter såklart kolhydrater dagligen men försöker att vara sparsam med dem och rikta in mitt kolhydratsintag i samband med träning för att få ut det mesta av dem.

För att baka mandelbrödet behöver du;
1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl pofiber
2 msk krossade linfrön
2 dl riven ost (jag använde hälften riven mozzarella och hälften 4% fett riven ost)
4 ägg
2 tsk fiberhusk
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver

Såhär går du till väga:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa äggen hårt och blanda med det andra. Rör ner osten.
Häll i en brödform och grädda i 20 min.

Resultatet? Ett riktigt gott bröd som är enkelt att baka och Supergott.
Passar bra både som frukostmacka och till finmiddagen.
Det går även att frysa in brödet för att tina det (försiktigt!) i micron vid senare tillfälle.

Recept på Lowcarb-freestylebrödet.

Du behöver:
1,5 dl skalade vita sesamfrön
0,5 dl krossat linfrö
Eldigt örtsalt från Renée voltaire (efter smak)
1 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
250 g minikeso eller 4% (jag använde Coops egna 4%, riktigt god och gräddig i smaken!)
2 ägg
2 äggvitor

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda alla torra ingredienser ordentligt i en skål.

Knäck i äggen och häll i keson sen mixar du samman allt Med stavmixer.
(Jag mixar allt för att krossa kesokornen och få en jämnare smet).

Ta fram en ugnsplåt och lägg på bakplåtspapper, sedan häller du ut brödsmeten ovanpå.
Använd slickepott för att fördela smeten jämnt över plåten.

In i ugnen 15 minuter, sen är det KLART!
Väldigt gott och väldigt enkelt att baka, det här med.
Supergott att äta med bregott och någon skiva ost ovanpå :-)


(OBS! Det avlånga brödet på bilden är mandelbrödet och den enskilda brödbiten på bild är freestyle-brödet!) :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar