8 juli 2012

Mums med mandel

Var på mitt favoritfik i torsdags och där hittade jag denna burk och jag var bara tvungen att köpa den, Mandelsmör lät ju underbart gott.

Mandelsmöret jag köpte kom från Renée voltaire och var rätt dyrt (69 kr för 180 g!) men såååå värt det när jag smakade det.

Riktigt krämig i konsistensen och smakade mumsigt av ren mandel.
Några få användningsområden av många; till frukost på mackorna, i wooken eller att toppa glassen med.

Jag äter mitt på flatbröd, har i en msk i havregrynsgröten eller smoothien eller så äter jag bara en sked ändå, för att det är såååå underbart gott samt en bra fettkälla :-)

Näringsvärdet på Renées mandelsmör ser ut såhär och är riktigt bra om du frågar mig;
per 100 g: Energi kcal 561/kJ 2348 , protein 19 g, kolhydrater 15 g, fett 47 g varav mättat 4 g varav enkelomättat 33 g varav fleromättat 11 g, kostfiber 13 g, kalcium 392 mg, järn 4 mg

Om man vill kan man göra eget mandelsmör genom att mixa mandlar länge, då kommer deras naturliga olja ut.
En receptvariant på eget mandelsmör;

Du behöver:
2 1/2 dl naturella mandlar
1/2-1 msk agave (eller annan flytande sötning, t ex honung)
salt

Mät upp och häll mandeln i en matberedare.

Mixa i 3-4 minuter och stanna och skrapa ner det som fastnat på sidorna av matberedarskålen om det behövs. Kör sedan ytterligare 3-4 minuter och skrapa ner innehåll vid behov, och upprepa sedan igen. Har du en ordentligt stark matberedare kan ditt mandelsmör vara färdigt redan nu, men se till att inte ta det för tidigt.

Det ska ha klumpat sig för att sedan börja lösas upp igen. Fortsätter du köra kommer olja så smått att lösas ut och mandelsmöret att bli slätt och följsamt som på fotot ovan.

Exakt när du stoppar och skrapar ner innehåll och kollar konsistens är egentligen inte så viktigt, men kan vara praktiskt att göra tätare mot slutet när du ska bedöma om det är klart.
Mixa 15 minuter eller mer/mindre, varierar beroende på styrka på matberedarmotorn.

När smöret är klart rör du i salt och sötning (om du vill ha det) samt smakar av. Du ska du inte längre ha någon klumpig massa utan en följsam massa som det går fint att röra ner salt och sött i för hand.

ENJOY! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar