12 augusti 2012

Brödrecept + kolhydratsrädsla

Igår när jag var bakfull och trött så spenderade jag som sagt dagen hos pappa.

Jag och han umgås som bäst när vi lagar mat eller bakar tillsammans och igår bakade vi bröd.

Vi bakade ett valnötsbröd utan socker.
Det känns onödigt att stoppa i socker i ett bröd som är så gott utan det plus att det finns så många andra sätt st förstärka smaken genom utan att tillsätta socker.

Receptet på brödet kommer här:
25 g jäst (blå)
5 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
100 g valnötter
5 dl finmalet rågmjöl
7 dl vetemjöl special

Såhär går du tillväga:

Sätt ugnen på 200 grader.

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt sedan oljan, saltet, rågmjölet, vetemjölet och valnötterna.

Arbeta ihop alla ingredienser till en deg som får jäsa 45 minuter under bakduk.

Dela degen i två eller tre delar (beroende på hur stora bröd du vill ha).
Smörj och bröa brödformar, lägg i degarna och låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.

Pudra bröden med lite mjöl.
Sätt in bröden i nedre delen av ugnen.
Grädda i 35-40 minuter (håll koll, de ska vara gyllenbruna och hårda ovanpå).

Låt bröden svalna under bakduk på galler.



Jag vet att det frodas en stor kolhydratsrädsla inom tränings/hälsobranschen just nu.

När populära kosthållningar som LCHF och Paleo är stora så är det inte så konstigt heller om vi börjar ifrågasätta om vi är känsliga mot spannmål eller skär ner på kolhydrater i allmänhet och höjer intaget av protein och fett.

Jag vet att jag behöver äta en del kolhydrater och backar inte för att äta en baguette eller två om jag är sugen på det. Det där med förbud är inte min grej och jag vet att endast får hjärna behöver 120 g kolhydrater per dag och det tycker jag den ska få.
Om den inte får den mängden kolhydrater den behöver så bygger den om andra näringsämnen till kolhydrater och det kostar energi, energi jag gärna hellre utnyttjar till att träna eller göra något annat kul.

Jag äter inte mängder av kolhydrater men försöker att rikta största mängden kolhydrater till träningen så jag kan utnyttja energin från dem på bästa sätt. Sen är det såklart skillnad på kolhydrater och kolhydrater, vitt bröd och vit pasta är snabba kolhydrater medan fullkornspasta eller surdegars innehåller långsamma kolhydrater.

När jag ätit några portioner spagetti och köttfärssås eller godis kvällen innan jag tar en löptur så märker jag en enorm skillnad på prestationen.
Jag orkar så mycket mer och har sprungit mina snabbaste rundor dagen efter jag intagit ett gäng kolhydratfyllda livsmedel.

Det jag vill komma fram till med det här inlägget är; var inte rädd för kolhydrater. Det är inte kolhydraterna i sig som får dig att gå upp i vikt utan mycket beror på när du intar dem och vilken mängd du äter. Så gör dig själv en tjänst och inför en liten gnutta mer kolhydrater i din kost, främst för kroppens skull och även för att du ska kunna orka träna på den nivå du vill :-)

1 kommentar: