23 september 2012

Treårskalas och paleomuffins!

Har varit på 3 års kalas idag och druckit kaffe med fina vänner.

Det var ett hav av födelsedagsfika bakat av Nathalie, allt var väldigt färgglatt och såg väldigt gott ut men jag åt inget då det var mjölk/gluten i alltihop, men det gjorde inget alls för jag fick min dos av gotte igår :)

Lilla A blev väldigt glad för presenten och det var roligt att se.

Vi satt länge och pratade samt skrattade tillsammans i köket allihop, mysigt tycker jag, då det inte händer att man ses (nästan) allihopa så ofta.

Nu på kvällssidan har jag stått vid spisen, lagade paleovänliga våfflor,
åt med hallon och lönnsirap.

Prövade att baka chokladmuffins i förrgår utan mjölkprotein och utan gluten, Paleovänliga alltså.

De blev så lyckade att jag vågar servera dem på min systerdotters 1-års dag som snart är här.


Tänkte lägga ut receptet här;

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda de flytande ingredienserna i en skål:
50 g kokosolja (ska smältas)
6 ägg
1-2 msk kallt kaffe
4 msk kokosmjölk
5 msk agavesirap

Blanda de torra ingredienserna i en skål, rör gärna med händerna för att reda ut eventuella klumpar!
1,5 dl kokosmjöl
4 msk raw kakao
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g 85% mörkchoklad

Vänd sedan ner de flytande ingredienserna i bunken med de torra.
Se till att smeten är klumpfri.

Hacka mörkchokladen grovt.
Häll sedan ner smeten i muffinsformar som du har placerat i ett muffinsbläck.

Tryck ner mörkchoklad i muffinsarna och ställ in i ugnen.

Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter.
KLART!

Min åsikt om dom här muffinsarna är att de är de godaste gluten/mjölkfria fikabrödet jag ätit hittills (De passar även paleofolket som sagt).
Ät och njut med gott samvete :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar