12 november 2012

För cillas skull ;-)

Jag fick en kommentar av Cecilia igår som lät såhär "-Jag tänker på det där med maten, hur kommer ditt upplägg att skilja sig från hur du har ätit på senaste tiden och varför?"

Mitt nya upplägg som min coach gjort till mig innehåller en del mjölkprodukter och även spannmål, som jag tidigare undvikit pga min laktosintolerans och att jag åt Paleo.

"Varför måste du ändra på din kost nudå?"
Jo, för när jag träffade min coach förra veckan för första gången så gick vi igenom mina matvanor och då kunde vi se en hel del på dem.
Jag åt för lite kolhydrater och fett men låg högt på proteinintaget.

Om min coach ens skulle ge sin dyrbara tid (hon är eftertraktad och kan det hon gör) så sa hon att vi måste lägga in mer kolhydrater/fett i min kost, annars var det inte lönt att lägga tid på sådan träning om vi inte skulle ge allt. Hon är en tjej med massor av erfarenhet som faktiskt själv tävlar i styrkelyft i Stockholm.

Till er som tror att man blir fet av kolhydrater kan jag säga - de är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Det finns alltså "bättre och sämre". Grönsaker är långsamma kolhydrater och vita rostmackor är snabba kolhydrater.

För när man äter för lite kolhydrater/protein så snålar kroppen med att lägga sina energiresurser på att bygga muskler.

En låg fettprocent (som jag hade) hämmar också muskeltillväxten.
Det tar alltså väldigt mkt längre tid att bygga på lågkolhydratkost än om du lägger till lite mer kolisar.
Vi tänker inte lägga in mängder av kolhydrater men så det ger den önskvärda effekten. Ett energiöverskott är ett måste för att musklerna ska vilja växa

Eftersom mitt största mål är att bygga stora muskler och bli stark som en oxe så tänker jag testa hennes kostupplägg. För att jag kan och för att jag vill. :-)

Mer frågor på det?

2 kommentarer:

  1. Spännande :) Det ska bli riktigt intressant att följa dig och se dig utvecklas! KRAM

    SvaraRadera