5 februari 2013

Tacofest

Igår hittade jag billig 10% nötfärs så jag köpte på mig 1,5 kg.

Jag kikar ofta efter nedsatt kött för att försöka spara slantar och ändå äta god mat. Glor varje vecka igenom matbutikernas erbjudanden och handlar därefter.

Idag frågade pojkvännen om vi kunde äta Tacopaj, så jag slängde ihop två stycken.

Receptet på pajdegen;
1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl kokosmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk krossat linfrö
1 msk fiberhusk
1 ägg
50 g smör

Gör såhär;
Mixa mjölen med sesamfröna.
Blanda sedan ner ägg, smör, husk, linfröt.
Knåda degen ordentligt så att du får ut alla smör klumpar. Sen trycker du ut den i en form och ställer den i kylen i 45 min.

Under tiden som pajen kyls så gör du oordning fyllningen som består av;
400 g nötfärs, torkad chili, en äggblandning.

Stek köttfärsen, krydda med massor av chili, cayenne, curry, torkad chili.

Äggblandningen består av:
2 ägg
2 dl 4% grädde
Salt och peppar.

Ta ut formen ur kylen, häll på köttfärsen och toppa med äggblandningen.
In i ugnen 45-60 min, den ska vara gyllenbrun så håll koll.
Sen ät och NJUT!

Den här maten är alltså en välkomponerad maträtt med lågt GI och bra fett. :-) MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar