16 februari 2012

Easy ugnskyckling

Jobbdagen har varit fin med bortseende från min hemska hals!

Eftersom de inte blir någon träning blir kvällens projekt kurering från min hemska hals och inkommande feber med hjälp av bisolvon, Alvedon, kanjang,, stora tekoppen och duntäcket.
Utöver kurering sysslar jag med matlådefix inför helgjobbet, ugnskyckling med rostade rotsaker och fullkornris, kan inte misslyckas :)!

Jag älskar ugnskyckling då den blir saftigare än när du stekter kyckling, även vid uppvärmning av matlåda.
Det ända minuset är att de tar lite tid men det är det värt om du frågar mig.

Du behöver:
4 kycklingfiléer (frysta går bra)
4 vitlöksklyftor (eller fler om du är som jag och älskar vitlök)
Soja
Valfria kryddor efter smak (jag tog Green harissa)
5 dl vatten Vatten
Salt och peppar efter smak

Såhär gjorde jag:
1.Lägg de frusna Kycklingfileerna direkt på ugnsplåten(ta den med höga kanter).
2. Krydda runt om. Häll soja stänkvis över samt även på plåten. Pressa vitlök över och även på plåten. Avsluta med att ta ca 5 dl vatten och häll på plåten.

3. Sätt in i 200-225 grader varm ugn ca 1 timme. Ös gärna kycklingen ett par gånger under tiden. När köttsaften är klar(jag brukar skära i köttet så jag är säker på att det är färdigt) så är det bara att servera!
Tillbehör blev ugnsrostade rotsaker och fullkornris i mitt fall:)


Pence

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar