31 maj 2012

Mellanmål

Mellisdags - en proteinlatte blev dagens andra mellanmål.

Mellanmål är standard för mig och en viktig bit i mitt vardagspussel.
Jag har ganska mycket rutiner runt maten för att förhindra blodsockerfall samt för att få i mig så mycket energi jag behöver för att orka med att träna hårt, men utan att behöva stoppa i mig skit.
Jag vill fylla på med bra grejer för kroppen ska hålla länge.
Jag tar ju hand om min utsida så varför skulle jag inte fokusera på insidan också?

Jag ser många som tränar hårt och sen struntar i att äta efter, för de tror att de ska gå ner i vikt då.
Det som verkligen händer är snarare att kroppen ställer in sig på svält och sparar all energi ifall den inte ska få mat på ett tag.

Du får även blocksockerfall som kan resultera i att du blir extremt sugen på det du vill undvika, t.ex. Sötsaker eller skräpmat. Det blir väldigt svårt att motså frestelserna också när du redan är hungrig eftersom reptilhjärnan tar över och tillslut bara vill ha snabb energi.
Resultatet blir att du smäller i dig saker du inte vill utav bara farten och det hjälper ju knappast till att gå ner i vikt eller hålla formen, eller hur?
Då kan det vara guldvärt att istället äta ett mellanmål för att kunna stå emot det där suget och göra medvetna, kloka matval istället.

Jag stoppar alltid ner någon Mellis i väskan när jag går bort, oavsett om jag ska till en kompis eller ut på ärenden bara. Kanske behöver jag inte äta mellisen jag tar med men det känns bättre att vara garderad ifall suget skulle sätta in.

Bra mellisar kan vara: frukter, nötter/torkad frukt, en proteindrink, kvarg/keso med frysta bär (bären håller kvargen/keson kyld fast du har den i väskan).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar