24 augusti 2012

Fredagssuget

Sitter och pluggar lite kost och näringslära. Börjar min kostrådgivarutbildning i oktober så jag börjar redan nu färska upp minnet lite.

Kom fram till att ett enda glas rödvin
(2 dl) ger 14 g alkohol och innehåller ca 150 kalorier.
Föreställ dig då vilken kalorimängd den där supersöta smarriga favoritdrinken på puben innehåller.

Alkohol i allmänhet är väldigt kaloririkt.
Tänk på det om du är en av de som försöker "hålla igen" lite nu efter semestern är slut.

Att istället unna dig en annan typ av treat (kanske ett nyttigare?) när fredagssuget sätter in eller att försöka "uppehålla" dig själv till suget släpper. För tro mig, det går över någon gång det kommer inte hålla på i en evighet, även om det känns så just då.

Jag menar förstås inte att du ska "strypa" kaloriintaget på allt det där lilla extra du älskar att få ibland i vardagen.
Jag tror inte på livslånga förbud, inte heller på att helt utesluta olika näringsämnen såvida du inte är allergisk mot ämnet då förstås.

Det viktigaste är att du mår bra, att kroppen funkar som den ska och att du inte är så innåthelvete-sträng mot dig själv.
Välj dina tillfällen då du unnar dig mat/treats, då kommer du garanterat njuta ännu mer av dem då.

Du kan inte leva och äta som en fakir hela livet, då misshandlar du kroppen.

Så dagens visdomsord är väll att i det stora hela komma ihåg att
det i grund och botten är kalorier in-ut som fortfarande regerar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar