8 januari 2013

Promenix och NYTTIG Broccoli/ädelostpaj

Hallå där bejbs!

Idag klev jag upp tidigt med sambon för att hinna äta frukost med honom innan jobbet.

När han gick så började jag städa och efter en timme hade jag hunnit städa hela lyan från golv till tak.

Tog sen en fin promenad på 1 timme. Lyssnade på Housemusik blandat med hårdrock, bästa peppmusiken.
Sen blev det fika, hejdåkramar till Emelie och mängder med kaffe hos Nathalie.

Gick hem och funderade vad jag skulle äta till middag, kände mig sugen på paj och kom fram till att jag hade alla ingredienser till Broccoli/ädelostpaj.
Självklart valde jag att göra en glutenfri paj för min intolerans har plågat mig rätt mycket på sista tiden även fast jag inte freestylat och ätit nästan något gluten alls.

Receptet på broccoli/ädelostpajen kommer här:

Sätt ugnen på 200 grader!
PAJDEG;
1 ägg
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
50 g smör

Blanda ihop alla ingredinser till degen antingen för hand eller i matberedare.
Knåda ut degen i en pajform och 'nagga' degen innan du ställer in den i kylen i 30 min.

Skär upp färsk broccoli (mängd efter smak) och ta fram gräddädelosten. Skär osten i tunna skivor.
Vispa ihop 2 ägg och 2 dl 4% grädde i en bunke, salta och peppra.

När pajdegen är klar i kylen så förgräddar du pajdegen 7-10 min i ugnen.
Ta ut pajdegen och häll i broccoli/gräddädelosten, häll sedan över äggblandningen.

Grädda pajen på 175 grader i ugnen i ca 40 minuter (Håll koll så den blir gyllenbrum, inte bränd!)

Resultatet var en otroligt god och saftig paj. Serverade med en sallad på körabärstomater, sockerärtor, banyspenat och morot. ÄT och NJUT :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar