21 juni 2012

I köket

Eftersom jag jobbar imorgon låtsades jag att det var midsommar idag istället och klädde upp mig ordentligt ;-)

Har "gjort" god müsli på kvällen, från Evalie. Köpte müslin under mitt senaste besök i Sthlm.

Påsen innehåller alla ingredienser blandade så det ända jag behövde göra var att blanda i olja & vatten,
häva ut blandningen på bakplåtspapper och skicka in den i ugnen, Väldigt lämpligt och muslin var riktigt god :-) tummen upp för den!

Näringsvärde per 100 g:
protein 18,3 g
Kolhydrater 31,5 g
Varav sockerarter 4,6 g
Fett 29,5 g
Varav mättat fett 7,4 g
Varav enkelomättat fett 11,8 g
Varav fleromättat fett 10,2 g
Fibrer 9,7 g
Natrium 10 mg.

Jag har även bakat åt min kära pappa inför midsommarafton.
En mandel-& valnöts kladdkaka enligt receptet nedan:

2 ägg
2,5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt



Ingredienser
2 ägg
2.5 dl socker
4 msk kakao
100 g sötmandel
10 valnötter
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt





Steg för steg

- Sätt ugnen på 175 grader

- Smält smöret i en kastrull

- Vispa ägg och socker tills det blir poröst

- Blanda samman med resten av ingredienserna UTOM VALNÖTTERNA! obs blanda försiktigt annars blir smeten luftig och kladdkakan torr.

- Häll ner smeten i en smörad & brödad form rund pajform.
Garnera kladdkakan med valnötterna.

- Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig kladdkaka du vill ha.

- Låt svalna och servera med kesellavanilj eller vispgrädde.

Nu ska jag läsa vidare om Fysisk Avslappning och njuta av min lediga torsdagskväll innan morgondagen och jobbet kallar.

Ha en fin midsommar allihop :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar