22 juli 2012

Grymma Graham-Scones

Jag är en riktig frukostälskare, det är mitt bästa mål på dagen alla gånger!
Är det något jag kan bli salig över i frukostväg så är det scones.

I Lördags när jag vaknade hade jag ett riktigt bröd-sug och jag kände för att skämma bort mig själv och min fina pojkvän så jag letade upp ett gammalt favoritrecept och satte igång.
Doften av nybakt bröd på morgonen är något alldeles extra, jag avnjöt mina scones med ett gäng ostskivor och två stora koppar kaffe. 

Här är receptet på dessa underbara dinkelscones;


Receptet ger fyra stora scones.3 dl mjölk80 gram smör2 dl grahamsmjöl

2 dl dinkelmjöl4 dl vetemjöl4 tsk bakpulver1 tsk saltGör så här:Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. 
Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men sluta när du kan kan forma till en deg. 
Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor,
 Nagga kakorna med en gaffel.Lägg på bakplåtspapper ovanpå en ugnsplåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter (håll koll!) Servera nygräddade och varma med alla möjliga goda pålägg :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar