7 augusti 2012

Fudgy Paleo brownie

Jag är ett riktigt chokladfreak men äter det inte alltför ofta, för jag försöker att begränsa mitt sockerintag för då mår jag som bäst.

Men när jag snubblade över detta recept på fudge brownie som är gjort enligt Paleo och jag hade alla ingredienser hemma så var jag bara tvungen att pröva att baka det.

Så här gör du!
Sätt ugnen på 180 grader.

Vispa ihop 2 dl mandelsmör med 2 ägg, 1 msk vaniljpulver, 1/2 dl kokosmjölk och 1 tsk salt.

Tillsätt sedan 1 dl kakao, 3/4 dl kokossocker och 100 g 86% mörkchoklad.

Smörj en form med kokosolja.

Blanda ihop alltihop och häll i en fyrkantig form på ca 20 cm (eller en vanlig liten pajform, de gjorde jag).

Grädda kakan mitt i ugnen ca 20 minuter. ÄT OCH NJUT!

Min åsikt om kakan;
En riktigt god chokladigt kladdig brownie som smakar som den onyttigaste av kakor fast den bara innehåller bra grejer ändå.
En efterrätt som man kan äta med gott samvete. Att chokladen är 86% gör att det blir en djupare, vuxnare chokladsmak på kakan och det uppskattar jag.

Den höga kakaohalten gör även att jag tillfredsställer mitt chokladbehov/sockerbegär fast motför andra chokladiga desserter som gör att jag bara vill ha mer när jag ätit lite så gör det här att jag är nöjer mig :-)

Try it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar