17 oktober 2012

Periodisering

Jag var sjukligt trött igårkväll och kände mig öm i hela kroppen.
Anledningen till ömheten är att kroppen börjar bli sliten efter den tunga perioden jag genomfört och fortsätter med till slutet av oktober.


Jag periodiserar alltid min styrketräning för att hela tiden variera arbetet så att styrkan ökar och kroppen inte vänjer sig.
I slutet av oktober jag haft en tung period på 8 veckor, vilket är MAX innan du bör byta till en annan typ av träningsperiod, som tillexempel hypertrofi-träning, där du arbetar med mindre set och fler repetitioner.

Så sen när jag går in i en lättare period så "lastar jag av" och kroppen får vila lite kan man säga. För då har jag höjt min lägsta nivå.

Nu ska jag iväg och köra iallafall,
sen direkt till skolbänken.
Är riktigt nervös fast på ett bra sätt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar