12 december 2012

Ät med måtta, NJUT ordentligt.

Att det här med socker inte är bra för våra kroppar är vi överens om. Iallafall inte i för stor dos.

Socker ger oss ett rus likt alkohol, narkotika eller nikotin.

Det ger oss konstgjord lycka och för varje gång vi äter godis eller annat socker så måste vi höja dosen för att stimulera vårt behov.
Vi höjer alltså ribban för vad som ger tillfredsställelse likt droger eller narkotika för varje gång vi äter det.

Ett bra exempel på hur socker kan skada oss är att tänka på när en människa kremeras, vad blir kvar? Jo, tänderna.
Tänderna kan alltså stå emot eld.
Socker kan ändå göra sönder tänderna, då visar det hur starkt socker faktiskt är.
Tankeställare.

Nu menar jag inte att man aldrig någonsin ska äta någonting med socker i utan mer att man ska vara uppmärksam på hur det kan påverka oss.

Jag själv är en choklad-tjej som gärna njuter av några rutor choklad en-två gånger i veckan.
Jag njuter varje gång fullt ut men annars gillar jag snarare att äta underbar, vällagad mat. Jag tränar bäst med rätt sorts bränsle i kroppen, alltså bra mat.
För mycket av det goda är ju inte heller bra.

I grund och botten handlar de ju om balans. Att äta med "måtta", alltså inte så ofta men njuta rejält. För om du inte väljer att njuta fullt ut när du väl konsumerar socker utan istället får ångest är det helt onödigt att äta det tycker jag.

Så slutsatsen; ät godis, choklad osv med måtta om du vill och NJUT ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar