2 december 2012

Gi-lussebullar och LCHF-snickers

Första advent idag. Dagen till ära ägnar jag mig åt julbak av olika slag.

Först ut för idag var GI-lussebullar enligt Annika sjöös recept.
Bullarna har lågt GI eftersom man använder dinkelmjöl istället för vanligt mjöl och sötningen består av fruktsocker och 'zero calorie sweetner' (som är en kalofri sockerersättning).
Jag valde att göra mina lussebullar i olika former, använde mig av pepparkaksformar och fantasin.
Så här blev resultatet iallafall:
 
 
Bakandet fortsatte med LCHF-snickers som jag exprimenterade fram.
Varför LCHF? för att jag hellre mumsar på julgotte som inte dryper av kolhydrater.
Tänkte skona min stackars mage lite som annars slår bakut vid juletid när jag ätit julfika från 1 december till jul och till och med efter (eftersom det oftast blir en del gotte över).
 
Receptet är lätt, innehåller inget crap.
Du behöver:
2 dl bra, osötat jordnötssmör (jag använde en burk från märket Green choice som innehåller hela 99,5 % jordnötter)
300 g mörk choklad (jag använde mig av Lindt 86%)
2 tsk kokosolja 
1 dl torkade tranbär/blåbär
1 dl macadamia nötter
1 dl naturella cashewnötter
 
Gör såhär:
Bryt ner hälften av chokladen i en stålbunke och smält över vattenbad.
Hacka nötterna. Värm jordnötssmöret och kokosoljan tillsammans.
Häll ner nöthacket och värm alltihop på svag värme så det blir en nötig smet.
Klä en springform med bakplåtspapper och häll i den smälta chokladen.
Bred på nötsmeten ovanpå, tryck sen ner de torkade tranbären/blåbären och häll på resten av chokladen. Ställ sedan in formen i kylen så att det stelnar. Skär sedan ut fina bitar snickers.
DONE! ät och njut!
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar