7 januari 2013

Hundar och nyttiga scones.

Jag börjar se slutet av tunneln nu,
alltså jag känner mig friskare!

Så idag gick jag en skön skogspromenad med Elina samt hennes hundar Elsa och selma.

Ni som känner mig vet hur mycket jag älskar hundar. De är så aktiva och precis lika livliga som jag, drömmen är självklart att skaffa en egen hund att gå ut och gå/springa med samt mysa i soffan med.

Nu ikväll pysslade jag lite i köket, lagade god ädelostkyckling med rotsaker och råris samt en räkgryta med kokosmjölk, färska grönsaker, afrikanska kryddor och råris till. Jag passade även på att baka goda scones till sambon.

Receptet på sconesen kommer här;
2 dl siktat dinkelmjöl
1 1/2 dl mandelmjöl
1 dl kesella
2 tsk bakpulver
2 msk fyrkornskrossalt
1 tsk salt
1 1/2 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

Gör såhär;
sätt ugnen på 225 grader.
Blanda alla torra ingredienser väl.
Blanda sedan de blöta ingredienserna väl. Vänd ner mjölblandningen i den blöta blandningen.

Klicka ut smeten i 4 jämna kakor på en bakplåt. Grädda i ugnen 8-12 minuter, håll koll och ta ut när de är gyllenbruna.

Kvällen spenderades i Ebbas nya etta. Mysigt att snacka lite skit och hänga med henne och Elina. Nu väntar jag på att sambon ska komma hem från jobbet så jag får kramas med honom :-)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar