5 januari 2013

Två kakor och en sjukdom.

Vilken dag, helt slagen fortfarande av förkylningen.

Vaknade med tuppen av sambon som ville kliva upp. Gick omkring i morgonrock bra länge och sippade på 'morgonkaffet'. Tvättade, sen blev jag bjuden på Chailatte på bästa fiket.

Kom hem, däckade i soffan en stund. Klev upp, ritade av sambon. Instruerade från soffan hur han skulle gå tillväga för att baka en nyttigare kladdkaka åt oss.

Recept på den? Kommer här;
1 dl mandelmjöl
2 ägg
4 msk eko kakao
100 g smör
2 dl fruktsocker (eller stevia/Zero caloriesweetner).
2 msk vaniljpulver
Lite salt

Gör såhär!
Vispa ihop ägg och sötningen till en jämn smet med ballongvisp.
Sen blandar du sakta ner resten av ingredienserna (sakta därför att annars blir kakan lätt torr).

Häll kakan i en lagom stor rund pajfoem.
Grädda i mitten av ugnen,
15 minuter för härligt Kladdig, 20 min för lite fastare form. Ät och NJUT fullt ut!

Tänkte även ge er receptet på gårdagens Raw/chokladkaka som jag gjorde till middagen hos pappa.
Recept; 1 dl raw kakao, 1 1/2 tsk vaniljpulver, 3 msk smält kokosolja, 3 dl mandelmjöl, 1 dl kokossocker, 1 krm salt och 4 msk vatten (eller mer, beroende på hur kladdig du vill ha den).

Vispa ihop smeten till en jämn chokladsmet, bred ut i en form och garnera med valfria medel.
Jag använde kokosflingor och gojibär.

Enkel och god dessert med kraftig chokladsmaksom till och med gick hem hos min kompis treåring.

Nu ska jag lära sambon att göra chilikycklingburgare, ha en bra lördag!;-)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar