1 september 2011

BRÖD

var uppe halvsex idag och åt frukost med finaste,
sen när han kilade till jobbet bestämde jag mig för att baka bröd! :)

Att baka utan jäst är så himla enkelt och det blir så himla gött också, Jag <3 bikarbonatbröd, haha!

Receptet jag använde mig av har Anna skipper tagit fram, så det är inte bara gott utan nyttigt också ;)
Eftersom det här brödet är bakat på dinkelmjöl och fullkornprodukter så ger det en lång mättnadskänsla och det ger tarmen något att arbeta med. Oerhört lätt att baka. Bara att röra ihop!


Ingredienser

  •  5 dl dinkelmjöl
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 3 dl rågsikt
  • 2,5 dl fyrkornskross
  • 1 dl vetegroddar 
  • 1 tsk havssalt 
  • 4 tsk bikarbonat
  • 5 msk blandade brödkryddor
  • 1 liter fil
  • 0,5 dl sirap
Gör såhär!

1. Sätt ugnen på 175 c.
2. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen och sirapen.
3. Smöra och bröa två 1,5 liters avlånga formar.
4. Grädda ca 100 minuter.
5. Alternativ - gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.

KLART! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar