20 augusti 2012

Morgonpass + bålstyrka

Frisk idag, därför har jag precis betag av ett morgonpass på gymmet.

Dagens upplägg; knäböj 3x10, sumosquats 3x10, frontböj 3x12.
Skivstångscurl 4x8,
stående cableflyes uppifrån-ner 3x15,
Dubbelbicepscurl i cable 4x10,
Bänkpress 3x12,
omvända skivstångscurls 3x12,
Bicepscurls med hantlar 4x6,

Och avslutade med att köra ur det sista ur bröstmusklerna, många reps och lugnt tempo,
Sittande bröstpress i maskin 3x15.

Sist MEN ABSOLUT INTE SLÖAST betade jag av 100 reps av olika Foamroller övningar för bålen.

Är det någon av er som hört talas om Carita Lesche?
Om inte, googla henne.
Hon är expert på det område hon verkar inom.
Den damen medverkade under min Personlig tränare utbildning och lärde oss en hel del om de djupa stabiliserande musklerna i bålen.

Därför ligger jag på en Foamroller många gånger i veckan och betar av balansövningar som stärker de innersta lagren i bålen.

För att kunna utföra tunga basövningar med god teknik krävs en stark kärna, den kärnan kallas bålen.
Foamroller övningarna jag utför gör mig starkast längst in där det behövs, sen lägger jag till olika Bålövningar för den yttre muskulaturen som t.ex. Brutalbänken eller russian twists.

För ska jag ligga och nöta situps som endast påverkar de yttersta lagren av bålmuskulaturen när jag kan skaffa mig en grundstark kärna utan en endaste situp? Just sayin' ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar