19 september 2012

Gymvänlig WOD (förbättring!)

Idag ville jag få in någon typ av benträning, för jag är väldigt stark i benen men vill utveckla dem mer.

Favoritövningar när det gäller ben är definitivt frontsquats, raka marklyft, marklyft, walking lunges och liggande lårcurl.
Den liggande lårcurlen känner jag en enorm hatkärlek till. Jag är så mycket starkare i framsida lår än baksida och gruvar mig alltid för att köra den övningen även fast jag vet att jag borde ;-)

Idag testade jag återigen en gymversion av en WOD (crossfit språk, betyder workout of the day).

Mitt upplägg för idag såg ut såhär;
Jag värmde upp med 20 traditionella marklyft och 20 raka marklyft.

Sen satte jag igång med att göra frontsquats 6-6-6-6-6 (alltså sex TUNGA repetitioner, sex gånger).
Efter att ha gjort sex squats så la jag av stången och ställde mig i direkt i plankanposition på raka armar på balansboll i 30 sekunder.
Så höll jag på 5 varv.

Därefter övergick jag till en tabatha-squat. Det innebär att du genomför så många squats du kan, ASS to the grass, under 20 sekunder sen vilar du 10 sekunder men då står du i jägarvila. Upprepa 8 gånger!
Här lyckades jag skrapa ihop 120 st benböj :-) en förbättring från förra gången jag körde det här passet för då lyckades jag bara göra lite över 100 st.

Avslutade passet med 3 set walking lunges där jag varje set gjorde så många repetitioner jag orkade.
Jag gjorde totalt 45 st per ben.
Jag hade en himla tur för jag pratade med personalen i gymmet och fick låna en egen sal där jag kunde utföra mina walking lunges i fred,
därför åkte linnet av. Skönare att träna i sportbh om man får ;-)

Nu ska jag stretcha lite sen gå hem och förbereda stooor lunch.
Den här typen av träning gör mig sjukt hungrig (!) men det är bara bra,
för jag vill ju lägga på mig muskler nu :-)

1 kommentar:

  1. Kul m gymvänlig wod! Det kanske går att anpassa överkroppspass!

    SvaraRadera