29 oktober 2012

Det här med att ge kroppen de den behöver

Godmorgon!

Nu har jag jobbat ett dygn och har 13 timmar kvar att riva av här innan jag gör "helg", för imorgon åker jag till Stockholm igen och pluggar.
Därför jag valde att jobba lite extra innan, för att inte förlora lön.

Ikväll HOPPAS jag att kroppen orkar träna, för jag känner att jag behöver det just nu. Flera träningsfria dagar på rad är ingen höjdare för mig.

Tänkte även berätta om det här med att äta mycket vitaminer/mineraler.
I skolan just nu så arbetar vi med kostdagböcker där vi registrerar vad vi äter i ett program som räknar ut hur mycket vitaminer/mineraler vi äter, hur mycket socker i maten osv.


Jag låg på 200% på alla vitaminer samt mineraler, alltså ett överintag av alla utom D-vitamin och kalium där jag låg på 100% men det är ju det man ska. För man kan faktiskt äta för mycket av det goda också.


Ett överintag av järn tillexempel kan ge järnavlagringar i kroppen (!) not good.
Så ät frukt/grönt men håll koll på att det inte blir för mycket också.

Det bör tilläggas att jag hade funderat på att börja äta D-vitamin tillskott, vilken himla tur jag inte gjorde det.

Vissa människor TROR att de har brister på vitaminer och tar därför tillskott i tablettform, men det bör man undvika om inte din läkare ordinerat dig tabletterna för att du har bristsymtom. Tänkvärt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar