16 maj 2012

Brunch och nya Fun light

Nu har jag hunnit testa nya Fun light som är sötad med stevia istället för sötningsmedel.
Jag tänkte börja med att klargöra vad Stevia är för något:

Stevia innehåller glykosider, som är flera hundra gånger sötare än socker men utan att ge några kalorier eller påverka blodsockret.
Jag tycker Stevia är ett bra alternativ främst för diabetiker, då det är helt naturligt.
Ett bra kalorifritt alternativ till läsk för "vanliga människor" som medvetet försöker hålla nere intaget av socker.

Stevia tål att hettas upp och kan därför ersätta socker vid både matlagning och bakning. Eftersom stevia är så mycket sötare än socker behövs dock endast mycket små mängder.
Växten stevia har sitt ursprung i Sydamerika.

Jag köpte smaken Hallon/granatäpple.
Smaken: helt okej saft! Men den har en bitter eftersmak som kan liknas vid lakrits (som jag för övrigt inte är förtjust i). Tror det är Stevia som ger den där bismaken men om man bortser från det så blir betyget kort och gott: God hallonsaft with à twist ;-)!

Min natt på jobbet gav ingen särskild utdelning på sömnfronten.

Efter att ha sovit några timmar nu på förmiddagen så vaknade jag tokhungrig så då fick det bli brunch.
Den bestod av kallrökt lax, färsk mango, zucchini, röd samt grön paprika, sallad två rostade skivor Nystart med bregott på, Yum!

Nu ska jag passa på att sova en stund till innan middagssällskapet, mamma, anländer. Hemgjord köttfärssås med råris och sallad står på menyn :-)
Bara god mat idag!

Nu vankas det promenad.
Kvällen spenderas på jobbet igen. :-)

1 kommentar:

  1. Håller med om Stevian! Använder det när jag gör bakverk och glass t ex, men har aldrig kunnat identifiera eftersmaken, LAKRITS är det ju så klart! Älskar dock saften, hellre stevia med laktritseftersmak än kemiska aspartam som fun light har i sina andra safter. :)

    SvaraRadera